Teaterkoncerten H.C. Andersens land

Teaterkoncert – dag 1

H.C. ANDERSENS LAND, feb. 2016 af Freja Møller

Her er vi! Alle eleverne, halvt morgentrætte, halvt fulde af energi, men klar til at arbejde på vores teaterkoncert, der handler om dig! – eller. Det handler om H.C. Andersens eventyr, og om ham selv – om den angstramte, ulykkelige fantast, der alligevel har haft stor indflydelse på danskheden.

Hvilke fortællinger! Hvis du bare opfatter dem som børneeventyr, kan jeg fortælle, at du er ret forkert på den! Det er sandt, at den ene side af hans historier tit er så naive, at alle folk og fæ kan være med og forstå, men så er der den anden side: Den lidt kradse, meget ironiske side – den hvor han ser de svære sandheder i øjnene og videreformidler dem til os. Det handler om at forstå begge sider.

Er det ikke også sådan, at vi mennesker er indrettet … har hvert menneske ikke to sider i sig? – det er i hvert fald den oplevelse, man får når man læser mange af H.C. Andersens tekster. – f.eks.S K Y G G E N, som vi også har med i vores teaterkoncert.

12615219_1092002974173341_1448227777280303849_o

Eventyrene handler dermed om mennesket, ligesom alle de andre af hans 156 offentliggjorte eventyr og historier. Vores stykke handler om dig og mig, og forfan’, hvor bliver det godt!

 

 H.C. Andersens land – Aktivitetslog af Amalie Skinne, feb. 2016

Så er musicalugen – eller i år kalder vi det teaterkoncertugen – endelig kommet!

Alle er i fuld gang med at gøre klar til premieren torsdag d. 4. februar. Eleverne har meldt sig ind på forskellige grupper, som har ansvaret for forskellige praktiske ting.

For eksempel i skolens idrætshal er teatertæppet blevet hængt op. Teknikdrengene står for at sætte alt det tekniske op såsom scenen, lys og lyd. De står også for at skulle lave det lysshow, som skal køre imens teaterkoncerten udspiller sig.

Kostume- & sminkeholdet står for at gå rundt til alle grupperne og få samlet alle de hvide skjorter, hvilket er dresscoden for alle der medvirker i stykket.

I et klasseværelse sidder nogle kreative elever og laver rekvisitter til stykket. Der er fuld fart på limpistoler og ståltråd, da Louise og Louise prøver på at kreere en krage af paptallerkner og plastik gafler.

12669643_1092002834173355_2118367537584405069_n

Som bekendt var H.C. Andersen en papirklips entusiast, så derfor sidder Tobias og Belinda og designer figurer med sakse og fint, farverigt papir. Lidt længere væk er Julie og Josephine i gang med at finde klip, som skal bruges i en videocollage, der skal være en del af stykket. Videocollagen er tænkt som et visuelt udtryk af den musik som de forskellige musiklinjer har komponeret.

“Det er ret sjovt, vi elsker jo at være kreative,” siger Sam, som også er i fuld gang med at klippeklistre.

Danserne er delt ud i grupper til de forskellige danse.

Nede i et klasseværelse er stole og borde sat til side, da Ludvig og Axel prøver på at lære de andre dansere den koreografi, de har lavet. Dansen er lavet som en slags stomp – dans til digtet ‘Vanddråben’. Danserne bruger paraplyer som rytmeredskaber og bruger dem til at få en dramatisk effekt.

Oppe i edb-lokalet laver Freja koreografi til musiklinjen, pop/soul/funks, sang om “Den grimme ælling”. Dansen er moderne og inspireret af ballet. Danserne ligner lidt svaner eller ællinger, der svømmer i en dam.

Orkestergraven er omdannet til en “dansehal”, hvor Liva og Nanna har lavet en “dæmon dans”, som de er i fuld færd med at lære de andre. Dansen er lavet til linjen Hård Rocks musikalske fortolkning af digtet “Jeg har en angst.” Dansen er i par og danses langsomt med lidt uhyggelig mine.

Nede i kælderen sidder PR-teamet og er kreative med diverse redigeringsprogrammer. De har fået opgaven at lave programmer til forestillingen, plakater til de forskellige byer, og en lille reportageagtig blog, om hvad alle laver. PR-holdet står også for at få taget nogle billeder og klippet nogle videoer som skal lægges ud på skolens Facebook.

Alt i alt, har alle meget travlt, og som du nok kan fornemme, så er vi i fuld gang med at gøre dette års teaterkoncert til et brag af en fest!

Teaterkoncert – dag 2

H.C. ANDERSENS LAND – aktivitetslog, feb. 2016 af Amalie Skinne

Nu er vi på anden dag i forløbet og vi lægger dagen hårdt ud med to timers kor. Vi indstuderer de to korsange, som fælleskoret skal optræde med i teaterkoncerten. Sangene, som koret synger, er jo selvfølgelig to højskolesange som H.C Andersen har skrevet – I Danmark er jeg født og Hist hvor vejen slår en bugt. De to klassiske sange er lidt anderledes end hvad vi hidtil har sunget, eftersom at fælleskoret primært synger rytmiske sange. Men den klassiske tilgang til kor er ikke fremmed for eleverne, da vi allerede stiftede bekendtskab med det i november sidste år, da vi udøvede to Carl Nielsen satser med Odense Symfoniorkester. Alle protesterede dog da korleder Mette krævede, at vi skulle kunne sangene udenad til i morgen.

dag 2 - aktiviteslog

Efter kor finpussede vi hver især vores opgaver. Plakaterne blev hængt op rundt omkring i byen, de sidste papirsklip blev klippet, danserne lærte dansene udenad og de store lommer bliver syet på H.C Andersens frakke.

Hen på eftermiddagen går Birgit og Kim i gang med at instruere teaterkoncerten og stykke alle de forskellige scener sammen. Kim, som er musicallærer, opfordrer sangerne til at synge på det, han kalder ‘teater-måden’ og ikke på ‘den rytmiske’ måde.

Vi glæder os alle sammen til ,at det er færdigt!

Teaterkoncert – dag 3 af Freja Møller

Og tjuhej, hvor det går! Det har været en intens og totalt hyggelig dag, hvor alle har været oppe på dupperne, trods ventetiden og de dyner, computere og chips der var spredt udover hele hallen. Vi har spillet alle scenerne igennem og sat hele molevitten sammen!

Vi nåede at spille hele stykket igennem en gang i tidsrummet 10.00 – 18.30, så det har været en helt vildt lang dag. En gang lyder ikke af meget, men både ophold under og imellem scenerne, mandefald til fordel for SPAR mm. trak også tiden lidt ud.

Man mærker forventningerne stige i takt med at forestillingerne kommer tættere på, og stykket begynder at forme sig. Vi ligger i bunker når vi ikke selv er på og holder hinanden vågne, selvom det er enormt fristende lige at tage en tur på øjet.

Jeg kunne godt forestille mig, at lærerne, især Birgit’ som er quinden med ideen, savner en lille smule disciplin – her tænker jeg for eksempel på de numser der ikke letter når Kor-Mette råber ”SÅ ER DER KOR”. Husk dog på, at vi er bare små, søde teenagere, med hang til gode grin, en livlig omgangskreds og lune dyner at ligge under:-)) – dog er det også fedt at mærke det fælles engagement og den energi der hersker rundt og omkring.

Vi er jo alle opsatte på, at det hele skal blive skidefedt, og derfor lægger man hver især noget i det – den eneste måde vi kan skabe noget skønt på, er at skabe det sammen!

I morgen aften er der premiere på H.C. Andersens Land, og vi glæder os.

KOM GLAD!

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Seneste nyt

Vi uddanner ‘morgendagens stjerner’

Nu kan du læse om vores nye musik-10. klasse i Mer Monitor! Det århusianske musikmagasin bringer her i juni en artikel o...

Læs mere her

HEARTLAND!

Musikefterskolen var selvfølgelig med på festivalen Heartland, der løb af stabelen i weekenden. Vi var igen på scenen me...

Læs mere her

Musikefterskolen på Heartland!

Musikefterskolen er på plads, når festivalen Heartland løber af stabelen i pinseweekenden. Vi skal IGEN optræde med vore...

Læs mere her


Flere nyheder